RoHS UE

RoHS EU

RoHS, singkatan untuk "Sekatan Bahan Berbahaya" telah dimulakan pada tahun 2003 dalam Kesatuan Eropah, berhasrat untuk mengurangkan kesan buruk alam sekitar dan kesihatan yang berkaitan dengan peranti elektronik. Matlamat utamanya adalah untuk mencapai objektif ini.

Tujuan arahan RoHS adalah untuk melarang penggunaan bahan berbahaya tertentu dalam Peralatan Elektrik dan Elektronik (EEE) atas sebab-sebab berikut:

  • Lindungi kesihatan manusia dan alam sekitar daripada kesan buruk bahan-bahan ini.
  • Memudahkan pengambilan semula dan kitar semula bahan daripada Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE).
  • Temui dan bangunkan alternatif yang lebih selamat kepada bahan berbahaya.
  • Meningkatkan daya saing dengan memperkenalkan penyelesaian inovatif yang mengutamakan pertimbangan kesihatan dan alam sekitar.
  • Menyokong dan mengukuhkan pasaran dalaman dalam Kesatuan Eropah.

Arahan RoHS 2 (2011/65/EU) ialah kemajuan daripada arahan utama 2002/95/EU, dan ia telah digubal pada 21 Julai 2011, dengan pelaksanaan bermula pada 2 Januari 2013.

Sejak RoHS 2, kehadirantanda CEpada produk menandakan pematuhannya dengan keperluan RoHS EU. Akibatnya, dokumen khusus yang berkaitan dengan pematuhan adalah wajib, termasuk:

  1. Perkakas Rumah Besar:Mesin Dobi, Pemasak, Peti Sejuk, Penghawa Dingin
  2. Peralatan Rumah Kecil:Pembasmi habuk, Pemanas Roti, Pembancuh Kopi
  3. IT dan Telekomunikasi:PC, Pusat Data, Telefon Bimbit, Peranti Percetakan
  4. Peralatan Pengguna:Televisyen, Alat Bertali, Kamkoder
  5. Peralatan Pencahayaan: Lekapan Pencahayaan, Lampu Stadium Mudah Alih, Obor Pegang Tangan
  6. Alat Elektrik dan Elektronik:Gerudi Kuasa, Mesin Jahit, Alat Memotong, Alat Gabungan
  7. Alat Mainan, Riadah dan Sukan:Konsol Permainan, Mesin Senaman, Peranti Perjudian
  8. Peralatan perubatan:Penjagaan Jantung, Diagnostik In Vitro, Rawatan Buah Pinggang, Analisis Darah
  9. Instrumen Pemantauan & Kawalan:Tolok Aliran, Pengatur Suhu, Pengesan Kebakaran, Sistem Amaran
  10. Dispenser automatik:Mesin Tunai, Dispenser Minuman
  11. EEE Lain Tidak Dilindungi oleh Kategori Lain: Wayar, Pelbagai Produk Tidak Ditakrifkan
  12. Proses Perindustrian

Definisi Utama RoHS EU

Peralatan elektrik dan elektronik atau (EEE):

Peranti yang disertakan dalam Lampiran (1) resolusi. Peranti beroperasi menggunakan kuasa elektrik atau medan elektromagnet dan adalah         direka untuk berfungsi dengan voltan maksimum (1000) volt untuk arus ulang alik dan (1500) volt untuk arus terus.

Kabel:

Ia digunakan untuk menyambungkan peralatan elektrik dan elektronik (EEE) ke salur keluar kuasa atau untuk menyambung dua atau lebih EEE antara satu sama lain. Kabel mesti mempunyai voltan terkadar kurang daripada 250 volt.

Bahan homogen boleh ditakrifkan dalam dua cara:

  1. Bahan yang mempunyai komposisi yang konsisten sepanjang.
  2. Bahan yang terdiri daripada campuran bahan yang tidak boleh dipisahkan kepada komponen individu melalui kaedah fizikal seperti proses mengisar, menghancurkan, memotong, membuka skru atau proses melelas.

RoHS EU – Bahan Terhad

RoHS – Kategori Dikecualikan

  1. Peralatan yang dianggap penting untuk melindungi kepentingan keselamatan asas Negara Anggota. Peralatan tersebut mungkin termasuk senjata, peluru, dan bahan berkaitan ketenteraan yang direka untuk aplikasi ketenteraan tertentu.

  2. Peralatan yang direka bentuk dan dibina secara khusus untuk dilancarkan ke angkasa lepas untuk pelbagai tujuan seperti penerokaan saintifik, komunikasi, navigasi atau operasi ketenteraan.

  3. Peralatan yang direka bentuk untuk dipasang sebagai sebahagian daripada jenis peralatan lain yang sama ada dikecualikan daripada, atau tidak termasuk di bawah skop, Arahan. Peralatan khusus ini hanya boleh melaksanakan fungsi yang dimaksudkan jika ia disepadukan ke dalam peralatan tertentu itu, dan ia hanya boleh digantikan dengan peralatan yang direka bentuk khusus yang serupa.

  4. Peralatan industri pegun yang bersaiz dan berskala besar, bertujuan untuk digunakan dalam pembuatan, pengeluaran atau proses perindustrian lain, dan tidak mudah alih atau alih.

  5. Pemasangan yang bersaiz dan berskala besar, bertujuan untuk kekal di lokasi tetap, dan tidak mudah dialihkan. Pemasangan ini boleh termasuk perkara seperti loji kuasa, kilang penapisan, menara telekomunikasi atau infrastruktur lain yang penting untuk kawasan atau wilayah tertentu.

  6. Kenderaan yang digunakan untuk mengangkut orang atau barang dan boleh termasuk kereta, trak, bas, kereta api, kapal dan kapal terbang, antara lain. Walau bagaimanapun, ia tidak termasuk kenderaan dua roda elektrik yang tidak diluluskan jenis, bermakna ia belum diperakui atau diluluskan untuk digunakan di jalan awam.

  7. Jentera mudah alih yang tidak direka bentuk untuk digunakan di jalan awam, dan hanya bertujuan untuk kegunaan profesional atau komersial. Contoh jentera sedemikian boleh termasuk peralatan pembinaan, jentera pertanian, peralatan perlombongan dan forklift industri, antara lain

  8. Peranti perubatan boleh implan aktif merujuk kepada peranti yang bertujuan untuk diimplan melalui pembedahan ke dalam badan pesakit dan direka bentuk untuk melaksanakan fungsi aktif seperti memantau, menyokong atau menggantikan fungsi fisiologi. Peranti ini dikuasakan oleh sumber selain daripada tenaga badan sendiri dan bertujuan untuk kekal di dalam badan untuk jangka masa yang panjang. Contoh peranti sedemikian boleh termasuk perentak jantung, defibrilator boleh implan, neurostimulator dan sistem penyampaian ubat boleh implan.

  9. Panel fotovoltaik adalah panel solar yang direka untuk menukar cahaya matahari kepada elektrik. Apabila panel ini bertujuan untuk digunakan sebagai sebahagian daripada sistem yang dipasang oleh profesional untuk kegunaan kekal di lokasi tetap untuk menghasilkan tenaga daripada cahaya suria untuk aplikasi awam, komersial, perindustrian dan kediaman, ia dianggap sebagai panel fotovoltaik untuk guna. Sistem sedemikian mungkin termasuk loji tenaga suria, pemasangan suria atas bumbung dan projek suria berskala besar lain yang direka bentuk untuk membekalkan tenaga kepada rumah, perniagaan atau grid awam.

  10. Peralatan yang direka bentuk secara eksklusif untuk digunakan dalam aktiviti penyelidikan dan pembangunan dan hanya disediakan untuk pembelian atas dasar perniagaan ke perniagaan. Peralatan tersebut mungkin termasuk instrumen makmal, peralatan ujian dan mesin khusus yang direka bentuk untuk membantu dalam penyelidikan dan pembangunan produk, proses atau teknologi baharu. Item ini biasanya tidak bertujuan untuk kegunaan komersial umum dan hanya tersedia untuk perniagaan atau organisasi yang memerlukannya untuk tujuan R&D.

Pemasangan tetap berskala besar

Koleksi pelbagai jenis peralatan dan peranti lain disatukan oleh profesional untuk kegunaan kekal di lokasi tertentu. Ia adalah pemasangan berskala besar yang memerlukan pemasangan, pemasangan dan penyingkiran oleh profesional.

Contoh pemasangan tetap berskala besar (mendapat manfaat daripada pengecualian):

  • Barisan pengeluaran dan pemprosesan, termasuk robot dan alatan mesin (perindustrian, media cetak makanan dll.); Lif penumpang;
  • Sistem pengangkutan penghantar
  • Sistem storan automatik
  • Sistem pengagihan elektrik seperti generatos;
  • Infrastruktur isyarat kereta api;
  • Sistem penyejukan, penghawa dingin dan penyejukan terpasang tetap atau sistem pemanasan direka khusus untuk kegunaan bukan kediaman.

Cara untuk menentukan sama ada peralatan dianggap sebagai Pemasangan Tetap Skala Besar (LSFI) dan dengan itu dikecualikan daripada skop kawal selia tertentu:

 

 

Keadaan khusus di mana peralatan gabungan dianggap sebagai sebahagian daripada Pemasangan Tetap Skala Besar (LSFI) dan oleh itu di luar skop untuk peraturan tertentu:

1-Gabungan Definisi Peralatan untuk LSFI

Peralatan gabungan ditakrifkan sebagai b2b (perniagaan-ke-perniagaan) dan pemasangan dianggap berskala besar jika sekurang-kurangnya memenuhi salah satu daripada kriteria berikut berlaku:

  • Apabila memasang atau menyahpasang pemasangan, ia terlalu besar untuk dialihkan dalam bekas 20 kaki ISO kerana jumlah keseluruhan bahagiannya yang diubah adalah lebih besar daripada 5.7mx 2.35mx 2.39m (lebih daripada 32.07 m³).
  • Berat maksimum mana-mana trak jalan raya ialah 44 tan. Oleh itu, apabila memasang atau menyahpasang pemasangan, jika ia terlalu berat untuk digerakkan oleh trak jalan 4 gandar, kerana jumlah keseluruhan bahagiannya yang diangkut lebih berat daripada kapasiti muatan trak.

2-Keperluan untuk Kemahiran Khas

Kakitangan yang mahir dan terlatih adalah perlu untuk:

  • Menggabungkan / menyusun pelbagai peralatan.
  • Sepadukannya ke dalam bangunan atau struktur di lokasi yang telah ditetapkan dan khusus.
  • Proses nyahpasangan merungkai LSFI daripada bangunan atau struktur tempat ia dipasang – juga memerlukan kakitangan mahir dan terlatih yang sama yang memasang dan memasangnya.

3-Penggunaan Kekal Dalam Bangunan atau Struktur

Untuk menjadi sebahagian daripada memerlukan penyepaduan peralatan ke dalam bangunan atau struktur:

  • Bahagian yang digunakan secara kekal bermakna LSFI tidak akan menukar lokasi sepanjang hayatnya. Ini adalah kes apabila ia bertujuan untuk digunakan di satu lokasi. Walaupun peralatan itu sendiri mungkin mempunyai sedikit pergerakan. Contohnya, pada rel yang terletak di dalam bangunan/struktur.
  • Jika pemasangan bertujuan untuk digunakan di tapak yang berbeza semasa hayatnya, ia tidak dianggap sebagai kekal.

4-Kekhususan Reka Bentuk untuk LSFI

Hanya peralatan yang direka khusus boleh menjadi sebahagian daripada LSFI, Ini bermakna:

  • Peralatan yang direka khusus bermakna ia mesti dibuat khusus (unik) untuk pemasangan. Ini adalah kesnya, jika ia direka khusus, berdimensi dan disesuaikan, mengikut keperluan khusus pemasangan.
  • Produk standard, bukan buatan tailer boleh digabungkan dalam LSFI tetapi ia tidak dikecualikan sebagai LSFI atau sebahagian daripada jenis peralatan lain yang dikecualikan.

Alat industri pegun berskala besar

Koleksi berskala besar Koleksi mesin, peralatan dan/atau komponen berskala besar yang berfungsi bersama untuk tujuan tertentu, yang dipasang dan dialih keluar secara kekal oleh profesional di lokasi tertentu.


Cara untuk menentukan sama ada jenis Peralatan Elektrik dan Elektronik (EEE) tertentu termasuk dalam skop rangka kerja kawal selia tertentu atau dikecualikan sebagai Alat Industri Pegun Berskala Besar (LSSIT):

Alat merujuk kepada mesin yang boleh sama ada berdiri sendiri atau dipasang, dan biasanya terdiri daripada bahagian yang bergerak. Ia digunakan dalam pelbagai aplikasi, seperti rawatan atau pembuatan bahan dan bahan kerja. Selain alat tradisional, pam elektrik, penjana kuasa, dan pemampat juga dianggap sebagai alat. Secara amnya, alatan dijual sebagai unit individu dan bukan dibuat khas.

Peralatan biasanya dicipta untuk digunakan di lokasi tetap dan tidak dimaksudkan untuk dipindahkan dari semasa ke semasa. Walaupun jenis peralatan tertentu mungkin mempunyai sedikit pergerakan, seperti disambungkan pada rel dalam loji atau tapak, sebarang pemasangan atau pengalihan hendaklah dilakukan dalam pembuatan industri atau kemudahan penyelidikan dan pembangunan. Oleh itu, LSSIT direka khusus untuk digunakan dalam suasana profesional dalam konteks perniagaan-ke-perniagaan (B2B) kerana ia termasuk dalam kategori peralatan.

Berat item hendaklah lebih daripada 2 tan dan ia harus mempunyai isipadu minimum 15,625 meter padu, yang boleh dicapai dengan dimensi seperti 2.5 meter kali 2.5 meter kali 2.5 meter.

Lampiran III & IV RoHS – Pengecualian :

Lampiran III mengandungi senarai pengecualian yang boleh digunakan untuk semua kategori peralatan, manakala Lampiran IV terdiri daripada senarai pengecualian yang terpakai secara eksklusif untuk peranti perubatan dan peralatan pemantauan/kawalan.

Tempoh Pengecualian :

  • 5 tahun untuk Kategori 1-7, 10 dan 11
  • 7 tahun untuk Kategori 8 dan 9

Pemohon hendaklah mengemukakan permohonan pembaharuan pengecualian 18 bulan sebelum tamat tempoh. Suruhanjaya akan memutuskan pembaharuan selewat-lewatnya 6 bulan sebelum tarikh tamat tempoh. Jika permohonan untuk pembaharuan ditolak atau pengecualian dibatalkan, keputusan itu tidak akan berkuat kuasa sehingga sekurang-kurangnya 12 bulan, tetapi tidak lewat daripada 18 bulan selepas keputusan Suruhanjaya

Status terakhir:

  • Semasa perbualan dengan wakil Suruhanjaya EU yang bertanggungjawab ke atas ROHS, saya menerima butiran berikut:
  • Pengecualian yang telah mengemukakan permintaan pembaharuan untuknya akan terus sah sehingga keputusan dibuat oleh suruhanjaya. Kami sedang menjangkakan keputusan akan dibuat menjelang akhir tahun ini.

Terdapat dua senario yang dijangkakan:

  • Pengecualian mungkin tamat secara kekal, dan jika ini berlaku, ia akan kekal sah selama sekurang-kurangnya 12 bulan tetapi tidak lebih daripada 18 bulan dari tarikh penerbitan keputusan.
  • Pengecualian boleh dilanjutkan, dan jika ini berlaku, tempoh lanjutan minimum ialah 18 bulan dari tarikh penerbitan keputusan. Ini akan membolehkan kami memohon lanjutan pengecualian jika perlu.

Dua bahan baharu dijangka akan ditambah kepada RoHS:

  1. Tetrabromobisphenol-A (TBBP-A)
  2. Parafin Berklorin Rantaian Sederhana (MCCP), telah diluluskan untuk dimasukkan.

Kedua-dua bahan yang dijangka akan ditambah pada RoHS ini sudah pun berada di bawah Bahan Kebimbangan Sangat Tinggi REACH (SVHC).

ComplyMarket akan menganjurkan permohonan sambungan bersama untuk pengecualian RoHS, sebaik sahaja keputusan baharu parlimen EU diketahui

Aplikasi sambungan bersama akan mempunyai lebih kuasa dan menjimatkan 90% kos

 

Elemen Utama RoHS Piawaian Berkenaan – Piawaian Pengujian

 

Ahmad Sakr

Product Compliance Consultant

ComplyMarket UG (haftungsbeschraenkt)

Comentarii

Lasa un comentariu sau pune o intrebare

I agree to the Terms of Service and Privacy Policy