Convenio de Minamata sobre el Mercurio

Konvensyen Minamata mengenai Mercury

Konvensyen Minamata mengenai Mercury ialah perjanjian antarabangsa yang direka untuk melindungi kesihatan manusia dan alam sekitar daripada kesan buruk merkuri. Konvensyen ini menyediakan rangka kerja global untuk menangani penggunaan, pelepasan dan pelepasan sebatian merkuri dan merkuri. Laporan berikut menggariskan keperluan utama Konvensyen berdasarkan lampiran yang disediakan.

Konvensyen itu telah diterima pakai oleh Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP) di Kumamoto, Jepun, pada Oktober 2013 dan mula berkuat kuasa pada 16 Ogos 2017. Sehingga hari ini, ia telah disahkan oleh 141 negara.

Sekatan di bawah Konvensyen Minamata mengenai Mercury

1.Produk tambah merkuri (Lampiran A)

Konvensyen menghendaki penghapusan produk tambahan merkuri tertentu mengikut tarikh tertentu. Sesetengah produk dikecualikan, seperti yang digunakan untuk perlindungan awam, ketenteraan, penyelidikan, penentukuran, amalan tradisional atau keagamaan, dan vaksin yang mengandungi thiomersal sebagai pengawet. Tarikh keluar berperingkat untuk pelbagai produk termasuk:

  1. Bateri (kecuali bateri butang tertentu) - 2020
  2. Suis dan geganti (dengan beberapa pengecualian) - 2020
  3. Lampu pendarfluor padat dan linear (dengan had kandungan merkuri tertentu) - 2020
  4. Lampu wap merkuri tekanan tinggi - 2020
  5. Lampu pendarfluor katod sejuk dan lampu pendarfluor elektrod luaran untuk paparan elektronik (dengan had kandungan merkuri tertentu) - 2020
  6. Kosmetik dengan kandungan merkuri melebihi 1ppm (tidak termasuk kosmetik kawasan mata tertentu) - 2020
  7. Racun perosak, biosid dan antiseptik topikal - 2020
  8. Peranti pengukur bukan elektronik tertentu - 2020

2.Amalgam pergigian (Lampiran A, Bahagian II)

Konvensyen tersebut mewajibkan pengurangan penggunaan amalgam pergigian secara berperingkat melalui pelbagai langkah, seperti mempromosikan alternatif bebas merkuri, penyelidikan dan pembangunan, pendidikan dan latihan, tidak menggalakkan polisi insurans yang memihak kepada amalgam pergigian, dan mempromosikan amalan alam sekitar terbaik di kemudahan pergigian.

3.Proses pembuatan menggunakan merkuri atau sebatian merkuri (Lampiran B)

Konvensyen ini memerlukan proses pengilangan tertentu dihentikan secara berperingkat menggunakan merkuri atau sebatian merkuri mengikut tarikh tertentu:

  1. Pengeluaran klor-alkali - 2025
  2. Pengeluaran asetaldehid menggunakan merkuri sebagai pemangkin - 2018

Untuk proses lain, Konvensyen menetapkan peruntukan untuk mengurangkan atau menghentikan penggunaan, pelepasan dan pelepasan merkuri secara berperingkat. Proses ini termasuk pengeluaran monomer vinil klorida, pengeluaran natrium atau kalium metilat atau etilat, dan pengeluaran poliuretana menggunakan pemangkin yang mengandungi merkuri.

4.Perlombongan emas buatan dan berskala kecil (Lampiran C)

Pihak-pihak yang tertakluk kepada Perkara 7, perenggan 3, mesti membangunkan pelan tindakan negara untuk menangani penggunaan merkuri dalam perlombongan emas artisanal dan berskala kecil. Pelan ini mesti merangkumi objektif nasional, sasaran pengurangan, tindakan untuk menghapuskan amalan berbahaya yang khusus, langkah untuk memudahkan pemformalan sektor, anggaran asas penggunaan merkuri, strategi untuk mengurangkan pelepasan dan pendedahan, dan strategi kesihatan awam, antara keperluan lain.

5.Titik sumber pelepasan ke atmosfera (Lampiran D)

Konvensyen menyenaraikan beberapa kategori sumber titik pelepasan merkuri ke atmosfera, yang memerlukan langkah kawalan dan pengurangan:

  1. Loji janakuasa arang batu
  2. Dandang industri yang menggunakan arang batu
  3. Proses peleburan dan pemanggangan yang digunakan dalam pengeluaran logam bukan ferus
  4. Kemudahan pembakaran sisa
  5. Kemudahan pengeluaran klinker simen

 

Ahmad Sakr

Product Compliance Consultant

ComplyMarket UG (haftungsbeschraenkt)

Comentarios

Deja un comentario o haz una pregunta

I agree to the Terms of Service and Privacy Policy